De dokter verkoopt snoep. Food Babe maakt nieuwe markten. Maar er blijven bestuurders nodig.
Food Babe flikt het weer
Dat was van de week nieuws in de VS. Het stofje BHT, dat zorgt voor leverproblemen en tumoren, werd door actievoerder Vani Hari - aka Food Babe - persoonlijk uit de cereals van Kellogg's verwijderd. Dat claimt ze tenminste. Het bedrijf ontkent.
Maar het is wel een trend: professionele actievoerders laten zich goed betalen en creëren een nieuwe markt zonder additieven. Bedrijven spelen er op in. Is dat niet domweg alweer pure marketing'?
Boerin Bertie
Cécile Janssen was verontwaardigd: hoe haalt Weekend het in zijn kop om het vermogen van BZV Boerin Bertie te berekenen en haar neer te zetten als een rijke dame?
IJs van de dokter
EditieNL 'ontdekte' dat de ziekenhuizen snoep verkopen. Non-nieuws natuurlijk, maar wel meteen Kamervragen. Volgens Wouter Klootwijk moet je juist kunnen snoepen in een ziekenhuis. Hij pleit zelfs voor een ijssalon van de dokter. Misschien zit daar wel precies het punt. Waarom werd er onder het dak van al die dokters niet als eerste aandacht besteed aan een beetje slimme eeteducatie?
Nederland importeert 95% van zijn waterconsumptie
Moeten we korter onder de douche om water te sparen en heb je voor je goeie gevoel ook een spaarkop gemonteerd? Alle beetjes helpen, maar het is een druppel op de gloeiende plaat, zegt professor Arjen Hoekstra. Verreweg het meeste water dat we verbruiken zit in eten dat we van elders importeren. Dat valt niet te veranderen met wat pure marketing. Daar zijn wijze bestuurders met lef voor nodig, zegt Lotte Huisman.
Robert-Jeroen Vriesendorp helpt je zelf kefir maken. Nick Trachet ontdekte dat je spam kunt eten en Cécile Janssen groef in decennia standaard boodschappenmandjes.
|